måndag 3 december 2012

Julen har landat


Officiellt går vi nu in i julmånaden. Första advent öppnade med sin mjuka start. Stämningen fick en gratis skjuts i och med det fantastiska snölandskapet och vintern är nu ett faktum.
Kanske inte till allas glädje men bakom halka och bil-raspiga fönsterskrapor finns det fördelar för även den mest inbitna vintermotståndaren.
Som Ljuset, det vita som reflekterar och ger oss en ljusare nyans på näthinnan i den mörkaste av månader.
Och Tystheten, snön som lägger sig som ett dämpande filter över hela vår stressade tillvaro och lindar in oss i sitt ljudisolerade skal.

Nu kan vi fylla skalet med adventsmusik, ett smyg-tidigt julbord, en december-kram, en varm glögg, en brasa. Om vi vill. 
Vi kan fundera på ett julmarknadsbesök eller om vi ska skänka några kronor till välgörande ändamål , och i så fall vilket. 
Vi kan testa att dra ner på tempot istället för att öka och ibland, göra ingenting.
Jag slår mig ner i soffan och sveper min göra-ingenting-filt runt mig och ser sakta amaryllisen göra sig jul fin och nästan omärkbart börja slå ut sin vackra blomma. Och doften når min näsa. 
Julen har landat och jag med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar