söndag 20 januari 2013

Behöver vi tysthet?

Härom dagen åkte jag tunnelbana in till stan och det var ett tag sen jag
gjorde det. Jag klev på och hittade en plats, slog mig ner och som det alltid gör fylldes vagnen med fler passagerare för varje station. Jag försvann i mina egna tankar en stund och lät blicken fara ut genom fönstret. Efter några stationer vände jag blicken in mot vagnen och blev förundrad. I varje resenärs hand fanns en telefon. Ja det heter ju annat nu för tiden, Iphone, smartphone...säkert annat också. Det var egentligen ingen skillnad i åldrar. ung, medel och äldre. Samma maskin i handen. 
Många hade trådar som gick upp i öronen så de fick in vad de höll på med riktigt nära, in i huvudet.
Brus, musikbrus, bildbrus, kontaktbrus, samtalsbrus, brus till hjärnan. 

När jag åkte tunnelbana till mitt jobb för länge sedan, många många år sedan, var färden en slags vila. Man åkte oftast själv så ingen kontakt med andra behövdes. Läste inget så ingen ansträngning att förstå text. Tänkte knappt utan man var stilla, vilande. Inga sinnen arbetade utan de fick en gratis vila.

Idag för man in kommunikation till sitt huvud, man pressar in så varje sekund blir effektivt utnyttjad, med musik, instagram, facebook, samtal, sms, mms.

Var kan vi vila? När vi dör?
Varför vill vi inte vila, i tysthet? Är vi rädda för den?
Är vi trötta, rastlösa, förvirrade själar för att vi inte tar oss tid
att vara i tystnaden?
Hur gör alla som har dubbla saker på gång hela tiden?
Tänker ut middag samtidigt som man går igenom instagrambilderna och kanske lägger upp en egen i förbifarten.
Tar jobb-beslut på vägen hem och svarar på några sms, för att idag är inte arbetsavtalet så tydligt att man vet när ens arbetstid slutar. 
Förr, på stenåldern tog man sin portfölj och gick hem klockan fem och arbetstiden var till enda.
Idag är de flesta uppkopplade dygnet runt.
Var kan vi vila?
Ta av er hörlurarna, stäng av iphonen och koppla ur datorn, ipaden och andas in dig själv.
Vad kan hända? Ingenting! Det enda som händer är att du hör tystnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar