lördag 11 februari 2012

Att göra ingenting


Efter att endast försökt överleva kursen som bara var ett måste denna vecka att gå på, så la jag mig under hemmatecket och kapitulerade. Ännu en influensaliknande förkylning och femåringen i huset var lika deckad. Pappan fick
vabba både barn och vuxen (mig).
När man ligger där och knappt orkar gå trapperna ner till köket för ett kallt glas
vatten för halsen eller ens för den delen försöka hitta ork till att sätta på tekannan då möter mina tankar upp med den stora gåtan.
Hur i hela friden hinner människor idag att göra allt de gör? Att arbeta och dra in pengar till mat och tak överhuvudet är ju självklart och dolt i något dunkel. det ska man bara klara av.
Utöver detta som borde ta åtminstone en tredjedel av ett dygn (8 timmar) så bör man ju sova 8 timmar för att orka med.
Då återstår 8 timmar. Här ska träning, mental avslappning, barnlek,barngos, barnuppfostran,barnaktivitet, barnagörande hinnas med i ett spontant och glatt uttryck .
Vi ska träffas och fika, gå någon intressant kurs, bygga om, kolla in saker på bauhaus, måla om kanske, ta in offerter, kolla hur vi ligger till med pension, låneräntor, elleverantörer, internet, telefonabonnemang, helt enkelt kolla alla avtal man någonsin skrivit på ska vi gärna ha koll på- och byta där det är billigast och säkrast och bäst utdelning.
Snart är det vår och trädgården ska ju planeras och en klippbok om din trädgård ska gärna växa fram , efter att du gått på olika mässor och förkovrat dig.
Däremellan ska du gärna ha bokat och åkt på en resa till värmen för att koppla av och sätta barnen på bamseklubb och herre gud -jag måste hinna åka och se några gamla byggnader och ta kort med min iphone o lägga upp på facebook så alla kan se hur utvilade och underbart vi har det.
Jag måste komma ihåg att se om systemet har den där vinflaskan som mannen och jag tyckte så mycket om härom kvällen på tavernan.
Skickade jag ut inbjudningskorten till vårfesten jag skulle hålla i innan vi åkte?
Herregud vad det gungar....är det varmt här inne eller har jag dragit upp täcket över huvudet och somnat och nu får jag ingen luft.

Jag vaknar till med ett ryck, svetten rinner utefter ryggen.
5-åringen viskar i mitt öra, mamma vakna, han pussar mig på kinden. Du måste ha drömt en mardröm för du gnydde så. Kom med ner till köket, pappa och jag har gjort the. Visste är det skönt och vara sjuk mamma, då behöver man inte göra någonting.

Och så ser ju verkligheten ut. Jag väljer hur mitt liv ska se ut, och just nu har jag valt....ingenting. Tänk vad lite feber kan få en att hallucinera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar